Troska o środowisko to już nie tyle trend, co obowiązek spoczywający na barkach każdego człowieka. Badania bowiem wykazują, że jedynie krok dzieli świat od katastrofy ekologicznej. Ocieplenie klimatu, spowodowane w dużej mierze działalnością człowieka, doprowadziło m.in. do wzrostu opadów atmosferycznych i poziomu mórz oraz cofania się lodowców. To właśnie koncentracja dwutlenku węgla w powietrzu powoduje upały, susze, ulewy czy cyklony tropikalne. Przyszłość planety to wspólne dobro, dlatego zmiany powinny być widoczne nie tylko w domach, ale także sposobie funkcjonowania gospodarki. W związku z tym obecnie oczekuje się od firm konkretnych działań, które zadbają zarówno o ich interes ekonomiczny, jak i środowisko naturalne, w tym również dobro społeczeństwa. Te trzy podstawowe zasady są współcześnie konieczne do zrealizowania, ponieważ od nich zależy wizerunek marki w oczach klientów oraz inwestorów.
Zielona strategia biznesu – krok w stronę pozytywnych zmian
Pod koniec 2019 roku Komisja Europejska opracowała program zmian mający na celu ograniczenie produkcji zanieczyszczeń gleby, wody i powietrza. Chodzi tu również o monitorowanie produktów konsumpcyjnych, zapobieganie pojawiania się nowych toksycznych odpadów oraz eliminowanie skutków ich powstawania. Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu tzw. mechanizmu ESG (z ang. Environmental, Social, Corporate Governance). W oparciu o ocenę kryteriów dotyczących środowiska, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego danej firmy tworzy się pozafinansowe analizy koncernu pod względem stabilizacji i rozwoju, który jest zarazem przyjazny dla lokalnej społeczności, a także przyrody. Chodzi o czynne zaangażowanie różnych sektorów spółki w rozwiązywanie problemów gospodarczych, ekologicznych oraz społecznych.
Przedsiębiorstwa w swojej działalności powinny walczyć przede wszystkim z marnowaniem żywności, wylesianiem oraz coraz większą liczbą odpadów, w tym plastiku. Nie można zapomnieć również o emisji gazów cieplarnianych czy malejących zasobach naturalnych, takich jak węgiel. Jednym ze sposobów na spełnienie tych zadań jest wykorzystanie alternatywnych źródeł energii. Transformacja w tym zakresie może obejmować chociażby korzystanie z zasilania słonecznego pozyskiwanego z systemów fotowoltaicznych. Zapewni to firmom niezależność energetyczną. Co więcej, korzystanie z potencjału, jaki tkwi w otaczającej naturze, korzystnie wpływa na konkurencyjność marki. Coraz więcej konsumentów zwraca bowiem uwagę na to, czy działalność przedsiębiorstwa przyczynia się do budowania lepszego świata, a co za tym idzie, dba o lepszą jakość życia ludzi.
Inwestycja w fotowoltaikę – zapewnienie firmie silnej pozycji na rynku
Sektor fotowoltaiczny prężnie rozwija się nie tylko w Polsce, ale także wielu innych krajach. Popularność tego systemu wynika głównie z jego wielu zalet. Zarówno dla gospodarstw domowych, jak i przedsiębiorstw korzystanie z energii słonecznej przynosi zyski przez wiele lat. Instalacja fotowoltaiczna to swego rodzaju prywatna mikroelektrownia, która zapewnia większą niezależność wobec podwyżek cen prądu oraz kosztów jego dystrybucji. Panele wykazują również wysoką odporność na działanie czynników atmosferycznych, takich jak zalegający śnieg czy silny wiatr. Co więcej, utrzymanie i obsługa konstrukcji to czynności, które nie wymagają dużego wysiłku, ponieważ wszystko jest w pełni zautomatyzowane. Do tego cicha praca, brak emisji szkodliwych pyłów oraz niezużywanie zasobów naturalnych czyni fotowoltaikę niezwykle ekologicznym źródłem energii. Jest to zatem wygodna, opłacalna, a także bezpieczna inwestycja, zgodna jednocześnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. Ponadto wprowadzanie innowacyjnych (ekologicznych) rozwiązań w działalność biznesową firmy jest skutecznym sposobem na wyróżnienie się na tle konkurencji, co w konsekwencji przekłada się na dodatkowy zysk.
Badania wykazują, że klienci coraz częściej wybierają produkty i usługi, które są przyjazne dla środowiska naturalnego, chcąc tym samym realizować założenia gospodarki zgodne z ich stylem życia. Proekologiczna strategia biznesowa firm ma więc coraz większy wpływ na utrzymanie stabilnej pozycji marki na rynku. W końcu świadomość społeczna ciągle rośnie. Konsumenci zainteresowani są dziś nie tylko ceną towaru, ale też jego składem i pochodzeniem. Przejście na własną produkcję prądu może również realnie przyczynić się do osiągnięcia przez przedsiębiorstwo dużych oszczędności. Szacuje się bowiem, że panele mogą produkować ponad połowę jego zapotrzebowania energetycznego, bez dodatkowych opłat przesyłowych, co w konsekwencji przekłada się na czysty zysk. Ponadto inteligentny system zarządzania energią równoważy jej zużycie, pomagając tym samym uniknąć firmie szczytowych obciążeń. Wobec tego fotowoltaika może być trafioną formą kapitału ze stopą zwrotu sięgającą 14%.
W Polsce na energię słoneczną przechodzą m.in. firmy z sektora produkcyjnego, spożywczego oraz nieruchomości. Instalowanie kolektorów fotowoltaicznych na dachach o dużych powierzchniach to inwestycja, która, przy wykorzystaniu dotacji z UE, może zwrócić się już po 6 latach. Większość przedsiębiorców podchodzi jednak ostrożnie do tego typu zmian. Liczby innowacyjnych rozwiązań w zakresie proekologicznych strategii biznesowych są niewielkie. Przykłady korzyści wykorzystywania alternatywnych źródeł energii są najlepszą formą promocji tego typu działań, dzięki którym prognozy i statystyki na kolejne lata są obiecujące. Analitycy rynku przekonują, że inwestowanie w fotowoltaikę przynosi firmie nie tylko korzyści ekonomiczne, ale także poprawia wizerunek marki. Skuteczny green marketing realizowany zgodnie z założeniami ESG to zatem recepta na pewną przyszłość przedsiębiorstwa.